Εντυπωσιακή άνοδο σε αξία, κατά 87,1%, έχουν σημειώσει οι εξαγωγές της ελληνικής φέτας στις ΗΠΑ, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2012, φθάνοντας τα 5,039 εκ. δολάρια έναντι 2,693 εκ. δολ. συγκριτικά με την ίδια περίοδο του παρελθόντος έτους και η σημαντική αυτή ενίσχυση οδήγησε στην άνοδο της χώρας μας στην τρίτη θέση του σχετικού πίνακα, υπερσκελίζοντας τις γειτονικές Βουλγαρία και Ιταλία.
Αυτά αναφέρονται σε σχετικό ενημερωτικό έγγραφο του Γενικού
Προξενείου της Ελλάδας στη Νέα Υόρκη, το οποίο πάντως σημειώνεται ότι οι
εισαγωγές φέτας στις ΗΠΑ δεν είναι δυνατό να προσδιοριστούν με απόλυτη
ακρίβεια, καθώς στη συγκεκριμένη δασμολογική κλάση (0406905700)
υπάγονται συνολικά πέντε μαλακά τυριά (μανούρι, χαλούμι, λαδοτύρι,
ρικότα, φέτα).
Όμως, σύμφωνα με στοιχεία του
National Cheese Institute
οι πωλήσεις φέτας σε μεγάλα σούπερ μάρκετ το 2011 έφθασαν τους 8 χιλ.
τόνους (7,892 εκατ. κιλά) με συνολική αξία πωληθέντων τα 171,7 εκατ.
δολάρια, σημειώνοντας αύξηση 6,4% εν συγκρίσει με το 2010.
Η πλειοψηφία των πωλήσεων αφορά σε εγχωρίως παραχθείσα φέτα, η οποία
όπως επισημαίνεται από την ίδια πηγή, κυριαρχεί στην εγχώρια κατανάλωση
σε ποσοστό που φθάνει το 90%.
Όπως αναφέρεται στο σχετικό έγγραφο, στην αμερικανική αγορά, πρώτη σε
πωλήσεις τυριού τύπου φέτας έρχεται η εταιρεία με την επωνυμία
Athenos (δραστηριοποιείται
και στην παραγωγή ελληνικού τύπου γιαούρτης), θυγατρική της Kraft Foods
με έδρα την πολιτεία του Wisconcin και εν συνεχεία ακολουθούν η
εταιρεία
Boar's Head και η εταιρεία
Klondike Cheese of Monroe.
Γνωστές ελληνοαμερικανικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην εγχώρια παραγωγή και εμπορία φέτας είναι, μεταξύ άλλων, η
Krinos, η Fantis Foods, η Kontos Foods, η Altamira foods και η Boboris Imports.
Στο σύνολό τους οι εισαγωγές των τυριών τύπου φέτας στις ΗΠΑ
εμφανίζονται ενισχυμένες σε αξία κατά 21% κατά το α' εξάμηνο του 2012,
προσεγγίζοντας τα 30 εκ. δολάρια. Αντίστοιχα, σε ποσότητα παρατηρείται
άνοδος κατά 19,7%, στα 3,877 εκ. κιλά.
Προτάσεις για αύξηση μεριδίου αγοράς
Όσον αφορά τις προοπτικές αύξησης του μεριδίου αγοράς από την Ελλάδα,
όπως αναφέρεται στο σχετικό έγγραφο, αυτό μπορεί να επιτευχθεί μέσω του
σχεδιασμού μιας συνεκτικής στρατηγικής προώθησης της ελληνικής φέτας
στις ΗΠΑ, με τη συμμετοχή όλων των αρμοδίων φορέων, με στόχο την
ενημέρωση του μέσου Αμερικανού καταναλωτή για τις σημαντικές ποιοτικές
διαφορές μεταξύ του αυθεντικού προϊόντος και των αντίστοιχων απομιμήσεων
που κυκλοφορούν στο εμπόριο.
Απαραίτητη, σε πρώτη φάση κρίνεται η ενίσχυση της ελληνικής παρουσίας σε
μεγάλες κλαδικές εκθέσεις τροφίμων, με κυριότερη την
FANCY FOODS (χειμερινή και θερινή).
Εν συνεχεία, χρήσιμη είναι η πραγματοποίηση εκδηλώσεων προβολής των
ελληνικών τυροκομικών προϊόντων (in-store promotion) σε στοχευμένες
αλυσίδες καταστημάτων λιανικής πώλησης και σε τακτά χρονικά διαστήματα.
Σε κάθε περίπτωση όμως, όπως σημειώνεται, αν δεν καταστεί εφικτή η
θεσμική αναγνώριση της μοναδικότητας της ελληνικής φέτας στις ΗΠΑ,
τα περιθώρια διείσδυσης της Ελλάδας
σε μια αγορά η οποία με συντηρητικούς υπολογισμούς υπερβαίνει κατά πολύ
τα 300 εκ. δολάρια σε ετήσια βάση, με αυξητικές μάλιστα τάσεις, είναι
εξαιρετικά περιορισμένα.
Πηγή